Dua sebab mesej berkenaan dipaparkan :
- Sandangan CO adalah Memangku. Pentadbir perlu memasukkan gred pemangkuan CO berdasarkan langkah-langkah berikut dengan peranan Service Profile Administrator (Service Profile)
- Klik pada menu Pentadbiran Sistem
- Klik submenu Penyelenggaraan Rekod
- Klik Fungsi à Profil Perkhidmatan à Selenggara Sandangan à Melalui Pemilik Kompetensi
- Masukkan Nombor KP/Polis/Tentera atau COID, klik di ruangan kosong paparan sehingga butiran CO keluar
- Klik tab Kemaskini Tarikh Sandangan Lampau Pemilik Kompetensi
- Di bawah kolum ID Sandangan, klik ID sandangan CO yang terkini (biasanya yang terakhir)
- Di bawah kolum Kod Status Sandangan, klik hyperlink 03 yang menunjukkan sandangan memangku.
- Di paparan seterusnya, klik butang TAMBAH.
- Di bahagian TAMBAH GRED PEMANGKUAN / PEMINJAMAN, di Gred Pemangkuan/Peminjaman, klik butang CARI
- Isikan Kod Klasifikasi Perkhidmatan CO, kod Jenis Perkhidmatan = Skim Saraan Malaysia, kod Jenis Perkhidmatan CO dan klik butang TERUSKAN.
- Klik Radio Button gred memangku CO sekarang. Gred memangku CO, bukan gred semasa.
- Selepas Gred Memangku yang dipilih itu dipaparkan di kotak carian tadi, isikan Tarikh Kuatkuasa dan Tarikh Luput (31/12/9999)
- Klik butang Hantar.
- Klik butang Kemaskini.
- Penetapan agensi oleh Pentadbir Tuntutan Pusat belum ditetapkan pada tarikh permohonan.
Pentadbir HRMIS agensi perlu memaklumkan kepada Helpdesk HRMIS JPA untuk tindakan pemilik modul.