Skip to main content

Makluman Semasa

GANGGUAN CAPAIAN PERKHIDMATAN SEMUA SISTEM APLIKASI DI JABATAN PERKHIDMATAN AWAM (JPA) 13 JUN 2025

Perhatian Kepada :

Semua Pengguna:

Gangguan capaian sistem aplikasi JPA seperti Internet / HRMIS 2.0 / MyHRMIS Mobil / Portal JPA / eSila / eSila v2 / SPMB / MyKehadiran dan lain-lain.

Tarikh / Masa Mula : 13 Jun 2025 (Jumaat) / 7:00 petang
Tarikh / Masa Tamat : 13 Jun 2025 (Ahad) / 10:00 malam
Kerja-kerja / Tujuan / Sebab :

Proses naik taraf firmware bagi switch GITN di Data Center JPA 

Kesan kepada pengguna terlibat :

Kesan capaian kepada semua sistem aplikasi dan portal JPA termasuk sistem aplikasi HRMIS 2.0.

Bagi mengelakkan sebarang kesulitan, pengguna dinasihatkan menyelesaikan urusan seperti mencetak eGL sebelum tarikh/masa mula di atas bagi kegunaan kecemasan dan sebagainya.

Tindakan yang perlu diambil oleh agensi : Menyebarkan makluman kepada pengguna di Agensi/Kementerian. 
Sekiranya anda memerlukan penjelasan lanjut, sila hubungi kami melalui : Sistem Pengurusan Meja Bantuan (SPMB)
https://spmb.jpa.gov.my

Pasukan Meja Bantuan HRMIS JPA
Telefon: 03-8321 1400

makluman semasa, 2025

  • Hits: 646

Pengukuhan Keselamatan Aplikasi HRMIS 2.0 Di Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)

Perhatian Kepada :

Semua Pengguna:

Pengguna HRMIS 2.0

Tarikh / Masa Mula : 30 April 2025 (Rabu) / 5:00 petang
Tarikh / Masa Tamat : -
Kerja-kerja / Tujuan / Sebab :

Pengukuhan Keselamatan Aplikasi HRMIS 2.0

Kesan kepada pengguna terlibat :

 

Semua pengguna HRMIS 2.0 diminta untuk menukar kata laluan masing-masing dengan mematuhi Polisi Keselamatan Siber / Dasar Keselamatan ICT sebagai langkah pencegahan keselamatan serangan siber.

Pengguna perlu menukar kata laluan baharu menggunakan pautan “Lupa Kata Laluan” di login page HRMIS 2.0 berdasarkan ketetapan Polisi Keselamatan Siber / Dasar Keselamatan ICT dengan menepati semua kriteria berikut:

i.Sekurang-kurangnya 12 aksara;
ii.Mengandungi huruf dan nombor;
iii.Mengandungi aksara khas
(cth: @ &); dan
iv.Mengandungi huruf besar dan huruf kecil.

 

Tindakan yang perlu diambil oleh agensi : Menyebarkan dan mengambil tindakan selanjutnya selaku Pentadbir HRMIS di agensi masing-masing.
Sekiranya anda memerlukan penjelasan lanjut, sila hubungi kami melalui : Sistem Pengurusan Meja Bantuan (SPMB)
https://spmb.jpa.gov.my

Pasukan Meja Bantuan HRMIS JPA
Telefon: 03-8321 1400

makluman semasa, 2025

  • Hits: 3900

Hebahan Panduan Pengguna dan FAQ Cetakan Dokumen Opsyen (Kategori A) Sistem Saraan Perkhidmatan Awam di HRMIS

MAKLUMAN SEMASA


Dimaklumkan bahawa fungsi cetakan Dokumen Opsyen Sistem Saraan Perkhidmatan Awam bagi Kategori A: Opsyen Bagi Skim Perkhidmatan Yang Dikekalkan mengikut Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2024 telah boleh diakses oleh Pentadbir HRMIS/Pentadbir Sumber Manusia (Modul Profil Perkhidmatan).

Mohon semak lampiran borang opsyen yang telah dicetak, dan sama seperti format lampiran di Pekeliling SSPA. Contohnya seperti tanda (tick) pada Lampiran G3.

Bersama-sama ini disertakan Panduan Pengguna dan FAQ untuk perhatian tuan/puan selanjutnya.

Manual Panduan Pengguna Cetakan Opsyen SSPA

Muat Turun

FAQ Cetakan Opsyen SSPA

Muat Turun

makluman semasa, 2024

Baca selanjutnya: Hebahan Panduan Pengguna dan FAQ Cetakan Dokumen Opsyen (Kategori A) Sistem Saraan Perkhidmatan...

  • Hits: 8945

CAPAIAN PERKHIDMATAN SISTEM APLIKASI HRMIS 2.0 DI JABATAN PERKHIDMATAN AWAM (JPA) TELAH PULIH

Perhatian Kepada:Pengguna HRMIS - Sistem aplikasi JPA seperti HRMIS 2.0 / SPMB / MyKehadiran dan lain-lain.
Tarikh / Masa Mula:24 September 2024 (Selasa) / 12:00 tengahari
Tarikh / Masa Tamat:-
Kerja-kerja / Tujuan / Sebab:Penyenggaraan aplikasi HRMIS 2.0
Kesan kepada pengguna yang terlibat:Gangguan capaian kepada sistem aplikasi HRMIS 2.0 dan aplikasi yang menggunakan capaian ID yang sama telah pulih.
Tindakan yang perlu diambil oleh agensi::Menyebarkan makluman kepada pengguna di Agensi/Kementerian bahawa gangguan capaian aplikasi HRMIS 2.0 dan lain-lain aplikasi telah pulih.
Sekiranya anda memerlukan penjelasan lanjut, sila hubungi kami melalui:Sistem Pengurusan Meja Bantuan (SPMB)
https://spmb.jpa.gov.my

Helpdesk JPA Telefon:
03-8321 1400

makluman semasa, 2024

  • Hits: 2680

Pengemaskinian Profil Perkhidmatan Pegawai Lantikan Kontrak (INTERIM)

makluman semasa, 2024

  • Hits: 3864